BANERWYNIKIMATURY
Drukuj

"O pracy tłumacza – między teorią, a praktyką"

Ewa Król .

W dniu 17. listopada 2017 r. mieliśmy wielką przyjemność gościć po raz trzeci w ramach Akademii Wiedzy doktoranta Pana Jakoba Altmanna. Jakob jest Niemcem z Hanoweru, a obecnie doktoryzuje się z translacji na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Przed kilkoma laty przyjechał do Polski na roczną wymianę w ramach YFU i był uczniem naszego liceum. Wrócił do Niemiec, aby zdać maturę, a następnie podjął studia w Polsce, w Bielsku-Białej. Ukończył tam filologię czeską i hiszpańską. Jak na tłumacza przystało posługuje się kilkoma językami, oprócz polskiego, czeskiego i hiszpańskiego mówi płynnie po francusku i angielsku. Do opanowania tak wielu języków przyczyniły się bez wątpienia jego uzdolnienia i zamiłowania muzyczne, pan Altmann od lat chłopięcych śpiewa w chórze. Jego wykład na temat sztuki tłumaczenia poświęcony był dwóm kwestiom:
- pracy nad tłumaczeniem literatury pięknej
- kompetencjom, jakie musi zdobyć zawodowy tłumacz pisemny oraz ustny

o pracy tlumacza 17

Drukuj

Dlaczego warto uczyć się chińskiego, czyli rok na stypendium w Chinach

Ewa Król .

W dniu 16.11.2017 w ramach Akademii Wiedzy miało miejsce spotkanie klas trzecich z Igorem Stępniem, byłym uczniem V LO, a obecnie studentem II roku filologii angielskiej z j. chińskim i jego koleżanką z Chin, która przebywa na stypendium Erasmusa w Polsce. Igor po pierwszym roku studiów wyjechał na rok do Chin na stypendium, aby szlifować język. Shenyang, w którym mieszkał, to szóste pod względem wielkości miasto Kraju Środka, które liczy prawie osiem milionów mieszkańców. Dla porównania w województwie Śląskim mieszka 4 564 394 ludności. Aby zobrazować słuchaczom różnice między Chinami, a Polską Igor cały czas porównywał. I tak powierzchnia Pekinu, stolicy Chin, jest o 4000 km2 większa od powierzchni województwa Śląskiego – 12 333,09 km2. Największe miasto Chin Szanghaj liczy ponad 24 miliony mieszkańców. Jeśli dodamy 14 milionowy Kanton, trzecie pod względem wielkości chińskie miasto, to mamy liczbę mieszkańców Polski, zanim nie wyemigrowało z niej 2 miliony naszych obywateli. Igor porwał swoją opowieścią młodzież, nieczęsto zdarza się, aby prawie 100% słuchaczy nie sięgnęło w trakcie wykładu do komórki lub nie powtarzało mniej lub bardziej dyskretnie do klasówki.

Drukuj

O prawie na Akademii Wiedzy

Admin .

W ostatnim dniu Akademii Wiedzy mieliśmy przyjemność gościć Pana Patryka Domańskiego – studenta czwartego roku Wydziału Prawa Uniwersytetu Śląskiego, który jest także absolwentem naszego liceum. Gość w swoim wykładzie w sposób bardzo rzeczowy przedstawił wymogi, które należy spełnić, aby dostać się na studia prawnicze na UŚ, drogę do zawodu prawnika oraz dodatkowe aktywności w życiu studenckim. Uczestnicy spotkania zostali również zapoznani ze znaczeniem prawa karnego procesowego i procesu karnego dla społeczeństwa. Poznaliśmy schemat postępowania karnego co do skazania określonej osoby na przykładzie zabójstwa oraz tok myślowy, który muszą przejść organy procesowe rozważając kwestię odpowiedzialności karnej określonej osoby za zarzucany jej czyn. Dzisiejszy spotkanie wpisało się również w realizowany przez naszą szkołę projekt Edukacja Prawna Młodzieży, którego celem jest prowadzenie przedsięwzięć ukierunkowanych na przekazanie wiedzy o podstawowych instytucjach prawa i wykorzystanie tej wiedzy w życiu codziennym.

Drukuj

Zaproszenie do Sewilli

Elżbieta Tyburska .

W czwartek 23 listopada mogliśmy przenieść się na kilka chwil do słonecznej Hiszpanii uczestnicząc w wykładzie pani Natalii Wiśniewskiej z Uniwersytetu Śląskiego zatytułowanym – "¡Sevilla, qué maravilla! – czyli co można zobaczyć w Sewilli?" Był to już ostatni wykład w świetle umowy z Instytutem Języków Romańskich i Translatoryki i w ramach tegorocznej edycji Akademii Wiedzy.

Drukuj

Jak wyjść z pudełka, czyli twórcze podejście do problemów

Anna Adamuszek .

24 listopada, czyli ostatniego dnia Akademii Wiedzy zajęcia warsztatowe pod intrygującym tytułem „Design thinking” przeprowadził pan Maciej Wróbel - student trzeciego roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim, a zarazem nasz absolwent. W ramach warsztatów uczestnicy zostali najpierw zapoznani z pojęciem „design thinking” jako formą tworzenia produktów, ale i rozwiązywania problemów. Następnie w grupach zmierzyli się sami z praktycznymi aspektami twórczego rozwiązywania problemów. Wychodząc od kroku pierwszego, czyli empatyzacji, poprzez definiowanie problemów i generowanie pomysłów, doszli do kroku ostatniego tj. testowania (oczywiście czysto teoretycznego). Uczestnicy, bazując na swoich doświadczeniach, wybrali problem, z którym chcieli się zmierzyć i szukali najkorzystniejszych rozwiązań. A problemy, które rozpatrywali były bardzo różne od stworzenia grup wsparcia dla osób cierpiących na depresję, poprzez aplikację ułatwiającą zasypianie, kończąc na wyszukiwarce dla maturzystów, zbierającej aktualne dane dotyczące wymagań na dany kierunek studiów na różnych uczelniach. Ten ostatni pomysł spotkał się z największym aplauzem ze strony uczestników i został przez nich najwyżej oceniony. Zajęcia mimo, że nie były ściśle związane z literaturą, językiem czy dziennikarstwem pokazały jak twórczo podchodzić do różnych problemów i że zawsze należy „wychodzić z pudełka”, czyli szukać rozwiązań, nawet jeśli początkowo wydają się szalone, irracjonalne czy niewykonalne. Dziękujemy panu Maciejowi za niezwykle ciekawe zajęcia, które z pewnością możemy przełożyć na konkretne działania zarówno w szkole, jak i poza nią.

Drukuj

O stomatologii starożytnej w ramach Akademii Wiedzy

Ewa Pawik .

To zagadnienie z dziejów medycyny przedstawiła młodzieży w dniu 23 listopada 2017 roku pani dr Agnieszka Bartnik z Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Uczniowie, zapytani po wykładzie o to, co zaintrygowało ich najbardziej, podawali najróżniejsze odpowiedzi: jedni zapamiętali informacje o mezopotamskich metodach leczenia zębów (ta część wykładu była ilustrowana zdjęciami zachowanych szczątków), drudzy zwrócili uwagę na temat rozwoju stomatologii w starożytnym Egipcie (wytwarzano tam wiele narzędzi chirurgicznych), część osób zanotowała w pamięci, że dawniej ból zęba łączono z działaniem robaków, a uzębienie leczono sposobami naturalnymi (sięgano po mandragorę i lulek), uwagę innych przykuła specyfika stomatologii innych cywilizacji pierwotnych (na obszarach, gdzie dokonywano kremacji ciał, zachowało się niewiele fragmentów uzębienia). Młodzież natomiast jednogłośnie wyraziła radość z faktu, że żyje w dzisiejszych czasach, bo może korzystać z ofert gabinetów stomatologicznych profesjonalnie wyposażonych w nowoczesny sprzęt.

o stomatologii akademia wiedzy 17

Drukuj

Wykładowcy WSB na Akademii Wiedzy

Admin .

23 listopada na trwającej blisko od dwóch tygodni w naszej szkole Akademii Wiedzy gościli z niezwykle interesującymi wykładami przedstawiciele Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Pierwszy wykład dotyczący planowania kariery wygłosiła Pani Weronika Nowak, drugi na temat bezpieczeństwa w Internecie poprowadził absolwentem naszej szkoły Pan dr inż. Krystian Mączka.

Drukuj

O związkach coachingu i filozofii w ramach Akademii Wiedzy

Ewa Pawik .

22 listopada 2017 roku naukowe spotkanie z młodzieżą naszej szkoły poprowadziła pani dr Agnieszka Woszczyk z Instytutu Filozofii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Celem zajęć było wzbogacenie wiedzy uczniów na temat postawy coacha i coachingu – metody wspierania osób i zespołów w obszarze aktywności zawodowej oraz prywatnej. Jak można było się przekonać, ta dyscyplina stanowi idealną propozycję dla osób, którym zależy na osobistym rozwoju i które szukają inspiracji do zmian.
Młodzież chętnie zadawała prelegentce pytania, a nawet wśród audytorium pojawiały się głosy polemiczne wobec niektórych prezentowanych teorii. Z zajęć młodzież wyniosła spory bagaż refleksji, tym bardziej, że pani dr Agnieszka Woszczyk zachęciła wszystkich do odkrywania w sobie nieuświadomionych dotąd zasobów oraz do rozwijania kompetencji miękkich.

coaching 17

Drukuj

Psycholingwistyczne wskazówki

Admin .

Kolejny wykład w ramach Akademii Wiedzy, zatytułowany „O wzbogacaniu zasobów obcojęzycznego słownictwa: psycholingwistyczne wskazówki” odbył się 21 listopada. Pan Marcin Gliński z Uniwersytetu Śląskiego przedstawił wiele cennych wskazówek w jaki sposób efektywnie uczyć się języków i doskonalić techniki zapamiętywania.