BANER3
Drukuj

Hello Brit School, czyli wizyta Erasmusa + w szkole Adele

Ewa Król – szkolny koordynator Erasmusa+.

 

To był niezwykły tydzień w nietuzinkowej szkole. W dniach 18 -25.03.2018 grupa czterech szczęśliwców z Zamoyskiego, czyli Tymoteusz, Kasia, Patrycja i Natalia, pod opieką profesorów Ewy Król i Janusza Siwiorka złożyła wizytę w szacownej The Brit School for Performing Arts& Technology w Londynie. W murach tej szkoły uczyły się śpiewu: światowej sławy Adele i nieżyjąca już niestety ikona brytyjskiej muzyki ostatniej dekady – Amy Winehouse. Nasi angielscy partnerzy byli organizatorami ostatniego projektowego spotkania pracujących w Erasmusie+ szkół „Inkluzja społeczna – prawem każdego człowieka” 2015 – 2018. Przybyli na nie Belgowie, Niemcy, Polacy, Rumunii i Włosi. Naszym zadaniem było: uczyć i szkolić się oraz dzielić się wiedzą z innymi w ramach tematu „Działania uczniów na rzecz osób ze środowisk zaniedbanych społecznie i ludzi niepełnosprawnych”.

Z racji, że Brit School kształci aktorów, muzyków i tancerzy, jej wychowankowie przygotowali spektakl opowiadający o młodzieży z pewnej peryferyjnej londyńskiej dzielnicy. Widzowie byli pod wrażeniem profesjonalizmu gry aktorskiej i choreografii. Mieliśmy wrażenie, że do auli wpadła rozwrzeszczana banda nastolatków, którzy nie mają specjalnych skrupułów, żeby pokazać swojemu koledze, że nie ma tolerancji dla nikogo, kogo nie akceptuje subkulturowa grupa . Uczyliśmy się potem, jak porozumiewać się mimo różnic kulturowych i bariery językowej, aby wspólnie coś razem stworzyć.

Wszystkie szkoły partnerskie zaprezentowały rezultaty swojej pracy w projekcie. Najważniejszym działaniem było zmodyfikowanie planów swoich rodzinnych miast. Projekt „Drogi bez barier” był efektem wielomiesięcznej pracy uczniów, którzy nanosili na mapy miast: drogi, przejścia i budynki o architekturze przyjaznej dla niepełnosprawnych. Młodzi ludzie mówili, jakie bariery architektoniczne nadal utrudniają niepełnosprawnym samodzielne poruszanie się po danym mieście.

Uczniowie naszego liceum pokazali, jak można pomagać niepełnosprawnym, prezentując reportaż z XVII i XVIII Paraspartakiady Śląska i Zagłębia. Duże wrażenie wzbudziła także prezentacja multimedialna ostatniej edycji akcji „Szlachetna paczka”, którą w Zamoyskim pilotowały trzy wspaniałe dziewczyny Justyna, Natalia i Kasia.

Co ciekawego widzieliśmy i przeżyliśmy w Londynie i okolicy:

  • byliśmy na wyścigach chartów W Brighton i przegraliśmy 7 Funtów
  • byliśmy w Sawoyu na „Dream Girls”, reeeewelacja!!!!!
  • jedni jedli fish & chips na plaży nad brzegiem English Channel, a inni woleli china food w Chinatown
  • niektórym urok nocnej przechadzki i po Londynie popsuli rodzice, którzy właśnie wtedy wrócili z zebrania i zebrało im się na przesłuchanie

Obejrzyjcie film Patrycji Trząska o naszej wymianie, który załączamy.

 

Drukuj

Witamy ponownie w projekcie Erasmus+

Admin.

Witamy ponownie w projekcie Erasmus+

Edycja 2018 - 2020

Pragniemy poinformować, że otrzymaliśmy grant w ramach programu Erasmus +
i rozpoczynamy edycję nowego projektu : „Quo vadis UE. Przeszłość, teraźniejszość
i przyszłość Unii Europejskiej”.
Zapraszamy do współpracy nauczycieli i uczniów naszego liceum. Spotkania grupy Erasmusa+ odbywają się w każdy poniedziałek o godzinie 15.15

Podajemy poniżej najważniejsze dane dotyczące programu oraz plan pracy na rok szkolny 2018/19

Skład grupy partnerskiej:

1. Szkoła koordynująca – Edith-Stein-Schule, Akademie für Erzieher, Bischöfliche Fachschule für Sozialpädagogik, Niemcy
2. V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. K. J. Zamoyskiego
w Dąbrowie Górniczej, Polska
3. IstitutoTecnico Industriale Statale Luigi Dell’Erba, Włochy
4. Scoala Superioara Comerciala Nicolae Kretzulescu, Rumunia
5. The BRIT School for Performing Arts & Technology, Anglia
6. Athénée Communal Maurice Destenay, Belgia

Nasze cele i zadania na rok szkolny 2018/19

Celem głównym jest wyposażenie nauczycieli i uczniów w rzetelna wiedzę na temat Unii
i uświadomienie im pozytywnej wartości UE dla: pokoju, dobrobytu, edukacji, praw człowieka i demokracji.
Trzy najważniejsze tematy, jakie porusza projekt:
1. Aktywne obywatelstwo UE, europejska świadomość i demokracja.
2. Zagadnienie migracji.
3. Dziedzictwo / Europejski Rok Dziedzictwa Kulturowego.                                              

  1. Poznanie historii Unii Europejskiej od jej początku w latach pięćdziesiątych do dnia dzisiejszego. Europejska Wspólnota Gospodarcza. Pokój, wzrost bogactwa
    i dobrobytu w państwach EWG, jako najważniejsze cele tej organizacji. Rozszerzenie Unii w roku 1992. Polikryzys w Unii od roku 2016.
  2. Przybliżenie sylwetek patronów Europy: św. Benedykta z Nursji, Edyty Stein, Cyryla i Metodego, Brygidy Szwedzkiej i Katarzyny z Sieny, ukazanie ich roli w dziele budowania Wspólnoty Europejskiej. Zwiedzanie miejsc związanych z w/w postaciami. Przygotowanie materiałów dydaktycznych na temat patronów Europy, które będą mogły być wykorzystane na lekcjach.
  3. Unia Europejska jako dziedziczka kultury śródziemnomorskiej (filar rzymski, grecki i judeochrześcijański.)
  4. Średniowieczna Europa jako wzór wspólnoty opartej na uniwersalnych wartościach.
  5. Przemówienie (z 1946) Winstona Churchilla, zawierające refleksje na temat zjednoczenia obywateli i państw europejskich.
  6. Robert Schuman i Jean Monnet jako twórcy idei stworzenia pierwszej ponadnarodowej organizacji europejskiej.
  7. Wartości ważne dla Wspólnoty - (demokracja, praworządność, wolność, prawa człowieka).
  8. Symbole i motto UE „Jedność w różnorodności”.
  9. Instytucje unijne i ich funkcje.
  10. Znaczenie Unii jako projektu pokojowego, który doprowadził do zwiększenia sprawiedliwości, demokracja, spójności, dobrobytu, bezpieczeństwa, i pokoju w Europie.
  11. Przygotowanie „Parlamentu Europejskiego” na temat oceny problemów współczesnej Unii z punktu widzenia młodzieży. Telekonferencja z udziałem szkół partnerskich

Koordynatorzy projektu

Ewa Król i Michał Witkowski

Drukuj

Kolejna wizyta Albert-Einstein Schule w ramach wymiany polsko-niemieckiej

Admin.

"A we wrześniu 2017, jak co roku, miała miejsce kolejna wizyta Albert-Einstein Schule w ramach wymiany polsko-niemieckiej"

PROGRAM WSPIERANY FINANSOWO PRZEZ POLSKO-NIEMIECKĄ WSPÓŁPRACĘ MŁODZIEŻY

09.09.2017r. Sobota. Zaczyna się wymiana
W sobotę 9 września 2017 godzinach popołudniowych z niecierpliwością czekaliśmy na lotnisku w Pyrzowicach na przylot naszych niemieckich kolegów. Po krótkim pobycie w domu i odpoczynku po podróży, zorganizowaliśmy spotkanie w kręgielni, w celu integracji naszej polsko-niemieckiej grupy. Był to bardzo udany wieczór, pełen śmiechu i zabawy, bo gra w kręgle nie wszystkim wychodziła. Przy tej okazji poznaliśmy lepiej kolegów z "Piątki", z klas drugich, którzy razem z nami brali udział w wymianie.

10.09.2017r. Niedziela
W niedzielę, nasi goście mieli możliwość bliższego zapoznania się z rodzinami, ale także z tradycjami panującymi w polskich domach, takimi jak wspólny niedzielny obiad czy wizyta u babci. Po południu grupa zaplanowała wyjazd do niedawno odrestaurowanego wesołego miasteczka ,, Legendia ” w Chorzowie. Uczniowie z Niemiec byli zachwyceni ilością atrakcji, a przede wszystkim nowootwartą, nowoczesną kolejką linową „Lech”. Wieczorem, po spędzeniu wielu godzin na znakomitej zabawie w wesołym miasteczku, wyczerpani, ale szczęśliwi wróciliśmy do domów.

Relacjonowała Martyna

Drukuj

Szlakiem rzymskich kolonizatorów, czyli o niesamowitej wymianie polsko-niemieckiej – czerwiec 2018

Paulina Laskowska.

Pierwszego dnia wymiany, 06.06.2018r, po piętnastogodzinnej podróży busem (który, swoją drogą, bardzo pozytywnie nas zaskoczył – wyposażony był bowiem w tablety z około setką filmów z przeróżnych kategorii, gry, oraz Internet) wreszcie dotarliśmy do Darmstadt, w którym powitały nas rodziny goszczące. Każdy z nas udał się do swoich „nowych domów”, gdzie odpoczęliśmy przed zwiedzaniem Hessischen Landemuseum i Mathidenhohe. Mój odpoczynek polegał na spacerze po parku przyrodniczym znajdującym się w pobliżu domu Julii – mojej uczennicy goszczącej. W muzeum, do którego udaliśmy się następnie całą grupą, w bardzo przyjemny sposób dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy na temat Hessen – landu, w którym przebywaliśmy.

Drukuj

Wymiana polsko-niemiecka

Od 15 lat prowadzimy w naszym liceum wymianę młodzieży z zaprzyjaźnioną szkołą Albert-Einstein-Schule w Groß-Bieberau w Niemczech. Wymiana jest zawsze realizowana dwuetapowo poprzez wyjazd grupy polskich uczniów do Niemiec oraz przyjazd gości z Groß-Bieberau do naszego kraju. Trwa ona 7 dni. W tym czasie niemiecka młodzież jest goszczona przez rodziny swoich polskich partnerów i wszyscy razem biorą udział w programie wcześniej przygotowanym. Jest on ciekawy i różnorodny, dostosowany do potrzeb i zainteresowań uczniów.

Współpraca młodzieży naszego liceum z zagraniczną szkołą spotyka się z wielkim zainteresowaniem uczniów. Mają oni możliwość pogłębienia swoich zainteresowań i poszerzania wiedzy. Szlifują też język oraz poznają kulturę naszych sąsiadów. Nasza wymiana została zauważona przez władze miasta, a również przez ogólnopolską prasę. Wyjazdy uczniów naszej szkoły i rewizyty Niemców w Dąbrowie Górniczej są z całą pewnością wielką przygodą i okazją do nawiązania trwałych przyjaźni.


Zachęcamy wszystkich uczących się języka niemieckiego ciekawych tego kraju do udziału w wymianie młodzieżowej.

Drukuj

Eine tolle Woche bei unseren deutschen Freunden, czyli wymiana polsko-niemiecka czerwiec 2016

Mikołaj Kmiecik.

English Version
Dzień 1

Po 15-godzinnej nieco survivalowej podróży autokarem na 6 rano zawitaliśmy
w Darmstadt, gdzie czekały na nas już nasze niemieckie rodziny. Szybko wypakowaliśmy swoje rzeczy i każdy w ciepłej lingwistycznej atmosferze pojechał ze swoją partnerską rodziną do domu. Odespaliśmy niewygodę autobusu i po śniadaniu zaczęliśmy międzynarodową integrację. Teraz mieliśmy kilka godzin czasu wymiany spostrzeżeń na najróżniejsze tematy, prezenty i planowanie czasu wolnego. Po południu z całą grupą spotkaliśmy się w meksykańskiej restauracji. Bardzo późnym wieczorem zahaczyliśmy jeszcze o miejscowy festiwal serów i piwa, po czym wróciliśmy (zmęczeni, ale szczęśliwi) do swoich miasteczek. Miasteczek - bo mieszkaliśmy w gminie Modautal, na którą składało się kilka mniejszych wiosek, w których średnio żyje od 700 do 1500  mieszkańców.