BANERWYNIKIMATURY
Drukuj

Projekt edukacyjny w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa - (klasa 3c)

Agata Benduska .

Temat projektu: "Literatura fantasy pobudza wyobraźnię". Wszyscy uczniowie z klasy 3c przystąpili do projektu. Wypożyczyli książki z biblioteki z dziedziny fantasy i je przeczytali. Na godzinie wychowawczej nauczyciel przeprowadził dyskusję na temat zalet tej literatury, problematyki tekstów, oceny walorów literackich( język, kreacja bohaterów, sceneria, rola mistyki). Uczniowie podzielili się dalszą pracą. Wykonali zdjęcia, sporządzili listę książek, przygotowali prezentację w prezi.
A oto efekt pracy zespołowej: https://prezi.com/view/IYt2EhOAvA862LuvQV3z/

projekt czytelniczy 3c 17

Drukuj

Ruszyła już - II edycja Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego

Ewelina Bałdyga .

logo partycypacja 2 17

Realizacja II edycji Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego to niesamowita okazja do tego, abyście Drodzy Uczniowie mieli realny wpływ na przyszłość naszej szkoły. To demokratyczny proces dyskusji i podejmowania decyzji, w którym każdy uczeń „Zamoyskiego” może zdecydować o części wydatków szkoły. Polega na tym, że dyrekcja szkoły oddaje do dyspozycji uczniów V LO część szkolnego budżetu. Dzięki temu każdy z Was będzie mógł samodzielnie zgłaszać propozycje projektów, a potem decydować w głosowaniu na co te pieniądze zostaną przeznaczone. Projekt może zgłosić uczeń lub grupa uczniów V LO. Projekt musi służyć rozwojowi szkoły i dotyczyć modernizacji  infrastruktury szkoły, wzbogacenia bazy dydaktycznej szkoły. Jego szacunkowy koszt nie może przekraczać  6000 zł. Autor lub autorzy projektu mogą wybrać sobie opiekuna projektu, czyli nauczyciela który będzie im pomagał. Zgłoszenie projektu odbywa się na załączonym wniosku do 12 stycznia 2018 roku w wersji elektronicznej na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub papierowej do  sekretariatu szkoły. Wniosek musi być poparty podpisami co najmniej 30 uczniów V LO. Z pewnością wykażecie się dużą kreatywnością i zaangażowaniem przy tworzeniu projektów Do oceny  merytorycznej i formalnej projektów zostanie powołana komisja do spraw Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego, w skład której wejdą: dyrektor szkoły, dwóch nauczycieli, zarząd samorządu uczniowskiego oraz zarząd rady rodziców. Projekty zgodne z wymaganiami  merytorycznymi i formalnymi zostaną  zamieszczone na stronie internetowej szkoły aby były dostępne dla wszystkich uczniów. Zwycięski projekt zostanie wyłoniony w wyniku głosowania powszechnego wśród uczniów, które odbędzie się 23 lutego 2018 roku

Projekt musi zawierać:

imię i nazwisko autora / autorów,

imię i nazwisko opiekuna projektu (jeżeli został wybrany),

tytuł projektu,

opis projektu,

szacunkowy koszt realizacji projektu,

korzyści z projektu dla społeczności V LO w Dąbrowie Górniczej,

podpis autora / podpisy autorów projektu,

podpisy co najmniej 30 uczniów V LO popierających projekt,

Projekt może zawierać inne materiały dotyczące projektu, które będą służyć opisowi jego zalet i korzyści. Prosimy o zapoznanie się z harmonogramem Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego, którego ideę poznaliście także podczas V edycji Akademii Wiedzy.

 

Drukuj

Patriotyzm w modzie u młodego pokolenia!

Agata Benduska. .

Młodzież naszej szkoły corocznie przystępuje z powodzeniem do Konkursu Recytatorskiego "Młodzi wobec niepodległości" organizowanego przez MOPT w Dąbrowie Górniczej. I tak również było w tym roku. Trójka Zamoyszczaków zdobyła wyróżnienia: Kornelia Tryjańska (klasa 2c), Patryk Hajniak (1a), Michał Kowynia (1b). Sukces jest tym większy, że jury w tym roku nie przyznało miejsc na podium, a tylko 4 wyróżnienia. Artyści zaprezentowali wiersze o tematyce tyrtejskiej. Ich opiekunem jest mgr Agata Benduska.

Drukuj

Po naszym spektaklu napisano o nas na stronie Pałacu Kultury Zagłębia

Ewa Pawik .

pkz logo                       prima sort logo

Wczoraj na deskach Sali Teatralnej PKZ miał miejsce kolejny ze spektakli teatralnych w wykonaniu Szkolnego Koła Teatralnego Prima Sort, działającego w V Liceum Ogólnokształcącym im. Kanclerza Jana Zamoyskiego w Dąbrowie Górniczej.

Sztuka "Mąż zmarł, ale już mu lepiej" autorstwa Izabeli Degórskiej zapełnił największą z pałacowych sal, a uczniowie zachwycili swoją grą aktorską przybyłych widzów. Spektakl, który opierał się na zabawnych nieporozumieniach i zwrotach akcji, spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony publiczności, a to dowód na to, że w naszym mieście dorastają przyszłe gwiazdy filmu i teatru, co ogromnie cieszy.

Autor: Olaf Otwinowski

Bardzo dziękujemy za świetną recenzję!

Drukuj

Pawlikowska-Jasnorzewska w Dąbrowie Górniczej

Ewa Pawik .

W niedzielę 26 listopada 2017 r. przedstawiciele SKT Prima Sort zobaczyli w Pałacu Kultury Zagłębia spektakl "Lilka, cud miłości" oparty na biografii Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej oraz inspirowany utworami tej słynnej polskiej Safony. W montażu słowno-muzycznym zobaczyliśmy cztery aktorki znane widzom ze scen teatralnych i ze szklanego ekranu: Paulinę Holtz, Krystynę Tkacz, Magdalenę Zawadzką, Joannę Żółkowską. Spektakl stanowił syntetyczne studium życia poetki miłości, wzruszał, budził emocje, uruchamiał refleksje związane z sytuacjami granicznymi w ludzkim życiu...

lilka cud milosci 17

Drukuj

O prawie na Akademii Wiedzy

Admin .

W ostatnim dniu Akademii Wiedzy mieliśmy przyjemność gościć Pana Patryka Domańskiego – studenta czwartego roku Wydziału Prawa Uniwersytetu Śląskiego, który jest także absolwentem naszego liceum. Gość w swoim wykładzie w sposób bardzo rzeczowy przedstawił wymogi, które należy spełnić, aby dostać się na studia prawnicze na UŚ, drogę do zawodu prawnika oraz dodatkowe aktywności w życiu studenckim. Uczestnicy spotkania zostali również zapoznani ze znaczeniem prawa karnego procesowego i procesu karnego dla społeczeństwa. Poznaliśmy schemat postępowania karnego co do skazania określonej osoby na przykładzie zabójstwa oraz tok myślowy, który muszą przejść organy procesowe rozważając kwestię odpowiedzialności karnej określonej osoby za zarzucany jej czyn. Dzisiejszy spotkanie wpisało się również w realizowany przez naszą szkołę projekt Edukacja Prawna Młodzieży, którego celem jest prowadzenie przedsięwzięć ukierunkowanych na przekazanie wiedzy o podstawowych instytucjach prawa i wykorzystanie tej wiedzy w życiu codziennym.

Drukuj

Zaproszenie do Sewilli

Elżbieta Tyburska .

W czwartek 23 listopada mogliśmy przenieść się na kilka chwil do słonecznej Hiszpanii uczestnicząc w wykładzie pani Natalii Wiśniewskiej z Uniwersytetu Śląskiego zatytułowanym – "¡Sevilla, qué maravilla! – czyli co można zobaczyć w Sewilli?" Był to już ostatni wykład w świetle umowy z Instytutem Języków Romańskich i Translatoryki i w ramach tegorocznej edycji Akademii Wiedzy.

Drukuj

Jak wyjść z pudełka, czyli twórcze podejście do problemów

Anna Adamuszek .

24 listopada, czyli ostatniego dnia Akademii Wiedzy zajęcia warsztatowe pod intrygującym tytułem „Design thinking” przeprowadził pan Maciej Wróbel - student trzeciego roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim, a zarazem nasz absolwent. W ramach warsztatów uczestnicy zostali najpierw zapoznani z pojęciem „design thinking” jako formą tworzenia produktów, ale i rozwiązywania problemów. Następnie w grupach zmierzyli się sami z praktycznymi aspektami twórczego rozwiązywania problemów. Wychodząc od kroku pierwszego, czyli empatyzacji, poprzez definiowanie problemów i generowanie pomysłów, doszli do kroku ostatniego tj. testowania (oczywiście czysto teoretycznego). Uczestnicy, bazując na swoich doświadczeniach, wybrali problem, z którym chcieli się zmierzyć i szukali najkorzystniejszych rozwiązań. A problemy, które rozpatrywali były bardzo różne od stworzenia grup wsparcia dla osób cierpiących na depresję, poprzez aplikację ułatwiającą zasypianie, kończąc na wyszukiwarce dla maturzystów, zbierającej aktualne dane dotyczące wymagań na dany kierunek studiów na różnych uczelniach. Ten ostatni pomysł spotkał się z największym aplauzem ze strony uczestników i został przez nich najwyżej oceniony. Zajęcia mimo, że nie były ściśle związane z literaturą, językiem czy dziennikarstwem pokazały jak twórczo podchodzić do różnych problemów i że zawsze należy „wychodzić z pudełka”, czyli szukać rozwiązań, nawet jeśli początkowo wydają się szalone, irracjonalne czy niewykonalne. Dziękujemy panu Maciejowi za niezwykle ciekawe zajęcia, które z pewnością możemy przełożyć na konkretne działania zarówno w szkole, jak i poza nią.

Drukuj

O stomatologii starożytnej w ramach Akademii Wiedzy

Ewa Pawik .

To zagadnienie z dziejów medycyny przedstawiła młodzieży w dniu 23 listopada 2017 roku pani dr Agnieszka Bartnik z Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Uczniowie, zapytani po wykładzie o to, co zaintrygowało ich najbardziej, podawali najróżniejsze odpowiedzi: jedni zapamiętali informacje o mezopotamskich metodach leczenia zębów (ta część wykładu była ilustrowana zdjęciami zachowanych szczątków), drudzy zwrócili uwagę na temat rozwoju stomatologii w starożytnym Egipcie (wytwarzano tam wiele narzędzi chirurgicznych), część osób zanotowała w pamięci, że dawniej ból zęba łączono z działaniem robaków, a uzębienie leczono sposobami naturalnymi (sięgano po mandragorę i lulek), uwagę innych przykuła specyfika stomatologii innych cywilizacji pierwotnych (na obszarach, gdzie dokonywano kremacji ciał, zachowało się niewiele fragmentów uzębienia). Młodzież natomiast jednogłośnie wyraziła radość z faktu, że żyje w dzisiejszych czasach, bo może korzystać z ofert gabinetów stomatologicznych profesjonalnie wyposażonych w nowoczesny sprzęt.

o stomatologii akademia wiedzy 17

Drukuj

Wykładowcy WSB na Akademii Wiedzy

Admin .

23 listopada na trwającej blisko od dwóch tygodni w naszej szkole Akademii Wiedzy gościli z niezwykle interesującymi wykładami przedstawiciele Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Pierwszy wykład dotyczący planowania kariery wygłosiła Pani Weronika Nowak, drugi na temat bezpieczeństwa w Internecie poprowadził absolwentem naszej szkoły Pan dr inż. Krystian Mączka.