BANERWYNIKIMATURY
Drukuj

Wyróżnienie dla Ali !!!

Admin .

Alicja Witkoś z klasy 3b zdobyła wyróżnienie w VIII Zagłębiowskim Konkursie Recytatorskim "Bezmiar morza i smuga cienia". Uczennica zarecytowała fragment prozy autorstwa Josepha Conrada - Korzeniowskiego. Twórczość tego pisarza słynie z tematyki marynistycznej, a morze jest działającym bohaterem i tłem do ilustracji maksymalizmu etycznego bohaterów. Ranga konkursu była tym większa, albowiem rok 2017 jest obrany przez Sejm RP rokiem tego pisarza o korzeniach polskich. Organizatorem konkursu było II LO w Dąbrowie Górniczej. Cel tego artystycznego przedsięwzięcia to: uczczenie 160-lecia urodzin pisarza, zainteresowanie uczniów twórczością J. Conrada, przedstawienie bohaterów broniących postaw uniwersalnych, wartości etycznych, pogłębienie wrażliwości humanistycznej oraz dbałość o piękno żywego słowa. Gratulujemy Ali wyróżnienia i życzymy dalszych sukcesów!!! Opiekunem uczennicy jest mgr Agata Benduska.

Drukuj

"O pracy tłumacza – między teorią, a praktyką"

Ewa Król .

W dniu 17. listopada 2017 r. mieliśmy wielką przyjemność gościć po raz trzeci w ramach Akademii Wiedzy doktoranta Pana Jakoba Altmanna. Jakob jest Niemcem z Hanoweru, a obecnie doktoryzuje się z translacji na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Przed kilkoma laty przyjechał do Polski na roczną wymianę w ramach YFU i był uczniem naszego liceum. Wrócił do Niemiec, aby zdać maturę, a następnie podjął studia w Polsce, w Bielsku-Białej. Ukończył tam filologię czeską i hiszpańską. Jak na tłumacza przystało posługuje się kilkoma językami, oprócz polskiego, czeskiego i hiszpańskiego mówi płynnie po francusku i angielsku. Do opanowania tak wielu języków przyczyniły się bez wątpienia jego uzdolnienia i zamiłowania muzyczne, pan Altmann od lat chłopięcych śpiewa w chórze. Jego wykład na temat sztuki tłumaczenia poświęcony był dwóm kwestiom:
- pracy nad tłumaczeniem literatury pięknej
- kompetencjom, jakie musi zdobyć zawodowy tłumacz pisemny oraz ustny

o pracy tlumacza 17

Drukuj

SKT Prima Sort finalistą Teatralnych Crash Testów 2017

Ewa Pawik – opiekun SKT Prima Sort .

prima sort logo

Mamy przyjemność poinformować, że SKT Prima Sort to jedna z kilku grup i jedyne szkolne koło teatralne zakwalifikowane do udziału w części finałowej ogólnopolskich konfrontacji teatralnych Teatralne Crash Testy 2017. Wszystkie inne zespoły to teatry amatorskie osób dorosłych, formacje z wieloletnim stażem scenicznym i bogatym dorobkiem artystycznym. Oto ich nazwy: Teatr Ab Intra z Krakowa, Słuchacze Studia Aktorskiego Teatru Wit-Wit z Gliwic, 5 Twarzy Krzysia z Jaworzna, Grupa Artystyczna Teatr T.C.R. z Tychów, Teatr Epidemia z Bierunia, Teatr Granda z Bielska-Białej. Jak powiedział nam jeden z organizatorów, na konkurs wpłynęło ok. 40 zgłoszeń z całej Polski, nawet z Pomorza. Występy oceniało profesjonalne Jury: pan Adam Radosz, pan Artur Szczęsny i pan Michał Skiba. Miejsce w finale zapewnił naszej grupie spektakl "Dziwne przypadki" na podstawie "Mistrza i Małgorzaty" Michaiła Bułhakowa (scenariusz i reżyseria: Ewa Pawik). Dla naszej młodej formacji ta oryginalna konfrontacja, która odbyła się 2 grudnia 2017 roku w MDK "Koszutka" w Katowicach, stanowiła przestrzeń wymiany doświadczeń artystycznych, pozwoliła nam zawrzeć znajomość z innymi pasjonatami teatru. Konkursowi towarzyszyły warsztaty, które poprowadził pan Marek Kościółek. SKT Prima Sort mogło dokonać zderzenia swojej wizji teatru z repertuarem innych twórców amatorskiego ruchu teatralnego. I choć spotkanie trwało ponad 12 godzin, dla miłośników teatru z SKT Prima Sort było prawdziwą ucztą sceniczną.

Drukuj

Olga Matuszek indywidualnym pierwszym obrońcą Teatralnych Crash Testów

Ewa Pawik – opiekun SKT Prima Sort .

prima sort logo                              adt logo 17

Olga Matuszek (3b) pokonała wszystkich aktorów amatorskich grup teatralnych biorących udział w ogólnopolskich konfrontacjach scenicznych, zdobywając tym samym tytuł indywidualnego pierwszego (i w tej edycji jedynego) obrońcy Teatralnych Crash Testów 2017. W części finałowej starcia teatralnego SKT Prima Sort dokonało inscenizacji tekstu "Mąż zmarł, ale już mu lepiej" Izabeli Degórskiej (prawa autorskie do w/w sztuki reprezentuje Agencja Dramatu i Teatru w Warszawie). W przedstawieniu Olga zagrała główną rolę, czyli postać Zofii Stachurskiej, która stara się otruć swego męża. Dowodem uznania dla talentu Olgi były gratulacje, jakie można było usłyszeć od innych uczestników konkursu po występie (np. ktoś powiedział: "Byłaś autentyczna od początku do końca"), ale także propozycje, aby Olga dołączyła do ich zespołów amatorskich zaraz po ukończeniu liceum. W naszym spektaklu, inscenizowanym w części finałowej, udział wzięli także: Gabriel Czyż, Maciej Kokot, Agnieszka Sitko, Marta Czajkowska, Karolina Cieśla, Alicja Witkoś, Mateusz Kołton, Karolina Dej, Marta Matusiak, Zuzanna Bogdziun, Michał Siwiec, Patrycja Trząska, Aleksandra Papaj, Dominika Solmińska, Liliana Jagiełło i Katarzyna Czekaj. Wszyscy byliście wspaniali! Serdecznie dziękuję wszystkim osobom, które dołożyły starań, abyśmy mogli zaprezentować nasze przedstawienie. Jednocześnie składam słowa podziękowania pani Izabeli Degórskiej za wyrażenie zgody na inscenizację sztuki.

Drukuj

Ala Andrejczuk laureatką konkursu muzycznego

Ewa Pawik .

W VI Festiwalu Wokalnym "MIKROFON, MOK i TY" zorganizowanym przez Miejski Ośrodek Kultury w Wojkowicach I miejsce w kategorii wiekowej „16 lat i więcej” zdobyła Alicja Andrejczuk – uczennica klasy II a. Jak podają organizatorzy, w tym dniu w konkursie rywalizowali z sobą młodzi artyści z wielu miejscowości województwa śląskiego, między innymi z Czeladzi, Sosnowca, Łaz, Będzina, Sławkowa, Bukowna, Łobzowa, Poręby i Tarnowskich Gór. Alicji gratulujemy sukcesu i dziękujemy za emocje oraz wokalne doznania płynące z estrady!


Zdjęcie laureatów konkursu ze strony http://www.mokwojkowice.home.pl

dyplom andrejczuk 17 mini                                   andrejczuk 17

 

Drukuj

Kolejna wizyta Albert-Einstein Schule w ramach wymiany polsko-niemieckiej

Admin .

"A we wrześniu 2017, jak co roku, miała miejsce kolejna wizyta Albert-Einstein Schule w ramach wymiany polsko-niemieckiej"

PROGRAM WSPIERANY FINANSOWO PRZEZ POLSKO-NIEMIECKĄ WSPÓŁPRACĘ MŁODZIEŻY

09.09.2017r. Sobota. Zaczyna się wymiana
W sobotę 9 września 2017 godzinach popołudniowych z niecierpliwością czekaliśmy na lotnisku w Pyrzowicach na przylot naszych niemieckich kolegów. Po krótkim pobycie w domu i odpoczynku po podróży, zorganizowaliśmy spotkanie w kręgielni, w celu integracji naszej polsko-niemieckiej grupy. Był to bardzo udany wieczór, pełen śmiechu i zabawy, bo gra w kręgle nie wszystkim wychodziła. Przy tej okazji poznaliśmy lepiej kolegów z "Piątki", z klas drugich, którzy razem z nami brali udział w wymianie.

10.09.2017r. Niedziela
W niedzielę, nasi goście mieli możliwość bliższego zapoznania się z rodzinami, ale także z tradycjami panującymi w polskich domach, takimi jak wspólny niedzielny obiad czy wizyta u babci. Po południu grupa zaplanowała wyjazd do niedawno odrestaurowanego wesołego miasteczka ,, Legendia ” w Chorzowie. Uczniowie z Niemiec byli zachwyceni ilością atrakcji, a przede wszystkim nowootwartą, nowoczesną kolejką linową „Lech”. Wieczorem, po spędzeniu wielu godzin na znakomitej zabawie w wesołym miasteczku, wyczerpani, ale szczęśliwi wróciliśmy do domów.

Relacjonowała Martyna

Drukuj

Zagłębianki promują Śląsk!!!

Agata Benduska .

Wydawałoby się, że to niedorzeczność. A jednak prawda. 2 maturzystki z klasy 3b uczestniczyły w XIX Ogólnopolskim Turnieju Sztuki Recytatorskiej "Promuj Śląsk", a ich występy zakończyły się sukcesem: Zuzanna Bogdziun zdobyła 2 miejsce, a Sandra Duś wyróżnienie. Uczennice zaprezentowały teksty prozatorskie i poetyckie autorów związanych ze Śląskiem miejscem urodzenia lub zamieszkania. Występy sceniczne w tym roku oceniało, jak zawsze profesjonalne jury składające się z aktorów, trenerów, ludzi kultury, którzy zwracali uwagę przy prezentacjach na: interpretacje tekstów, kulturę słowa ogólny wyraz artystyczny. Organizatorem konkursu jest Chorzowskie Centrum Kultury. Po rozdaniu nagród Sandra i Zuzia mogły wysłuchać krytycznych uwag na temat swoich recytacji. Zapewne okażą się one cenne i twórcze przy następnych występach i przedsięwzięciach artystycznych. Opiekunem uczennic jest mgr Agata Benduska.

Drukuj

Rok w Niemczech, czyli na wymianie YFU 2016/17

Weronika Wyłupek .

Roczna wymiana uczniowska to wielkie wydarzenie i niesamowite przeżycie. Uczy nie tylko nowego języka, ale przede wszystkim pokazuje nowy sposób na życie.
Decyzji o wyjeździe nie podjęłam z dnia na dzień. Długo zastanawiałam się, czy dam radę spędzić rok w Niemczech. To spora ilość czasu. Trzeba pożegnać się z rodziną, przyjaciółmi i wyjechać do całkiem obcych osób. W dodatku innej narodowości, nie znających języka polskiego.
Swoją przygodę zaczęłam od wstępnego seminarium z organizacją YFU w Poznaniu, gdzie byliśmy przygotowywani do wyjazdu. Termin mojego wyjazdu przypadał na koniec sierpnia - tydzień przed rozpoczęciem roku szkolnego w Polsce. Do tej pory pamiętam uczucie, które towarzyszyło mi w trakcie oczekiwania na pociąg. Starałam się nie myśleć, że jadę do Niemiec na rok tylko żyć chwilą. W czasie podróży i na seminarium w Berlinie udało mi się poznać wiele osób różnych narodowości. To było wspaniałe uczucie, ludzie z całego świata wydawałoby się, że zupełnie różni, a jednak tak podobni do siebie. Ani przez chwilę nie czułam się tam obca, wszyscy stanowiliśmy zespół. Choć każdy mówił w innym języku i miał przeróżne zwyczaje, to perfekcyjnie rozumieliśmy się nawzajem. Po tygodniowym seminarium w Berlinie wszystkim było trudno się rozstać i jechać do rodzin goszczących. W trakcie pobytu w Niemczech spotykałam się z osobami, które mieszkały blisko Lipska - miasta, do którego często jeździłam.

Drukuj

Dlaczego warto uczyć się chińskiego, czyli rok na stypendium w Chinach

Ewa Król .

W dniu 16.11.2017 w ramach Akademii Wiedzy miało miejsce spotkanie klas trzecich z Igorem Stępniem, byłym uczniem V LO, a obecnie studentem II roku filologii angielskiej z j. chińskim i jego koleżanką z Chin, która przebywa na stypendium Erasmusa w Polsce. Igor po pierwszym roku studiów wyjechał na rok do Chin na stypendium, aby szlifować język. Shenyang, w którym mieszkał, to szóste pod względem wielkości miasto Kraju Środka, które liczy prawie osiem milionów mieszkańców. Dla porównania w województwie Śląskim mieszka 4 564 394 ludności. Aby zobrazować słuchaczom różnice między Chinami, a Polską Igor cały czas porównywał. I tak powierzchnia Pekinu, stolicy Chin, jest o 4000 km2 większa od powierzchni województwa Śląskiego – 12 333,09 km2. Największe miasto Chin Szanghaj liczy ponad 24 miliony mieszkańców. Jeśli dodamy 14 milionowy Kanton, trzecie pod względem wielkości chińskie miasto, to mamy liczbę mieszkańców Polski, zanim nie wyemigrowało z niej 2 miliony naszych obywateli. Igor porwał swoją opowieścią młodzież, nieczęsto zdarza się, aby prawie 100% słuchaczy nie sięgnęło w trakcie wykładu do komórki lub nie powtarzało mniej lub bardziej dyskretnie do klasówki.

Drukuj

Projekt edukacyjny w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa - (klasa 3c)

Agata Benduska .

Temat projektu: "Literatura fantasy pobudza wyobraźnię". Wszyscy uczniowie z klasy 3c przystąpili do projektu. Wypożyczyli książki z biblioteki z dziedziny fantasy i je przeczytali. Na godzinie wychowawczej nauczyciel przeprowadził dyskusję na temat zalet tej literatury, problematyki tekstów, oceny walorów literackich( język, kreacja bohaterów, sceneria, rola mistyki). Uczniowie podzielili się dalszą pracą. Wykonali zdjęcia, sporządzili listę książek, przygotowali prezentację w prezi.
A oto efekt pracy zespołowej: https://prezi.com/view/IYt2EhOAvA862LuvQV3z/

projekt czytelniczy 3c 17

Drukuj

Ruszyła już - II edycja Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego

Ewelina Bałdyga .

logo partycypacja 2 17

Realizacja II edycji Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego to niesamowita okazja do tego, abyście Drodzy Uczniowie mieli realny wpływ na przyszłość naszej szkoły. To demokratyczny proces dyskusji i podejmowania decyzji, w którym każdy uczeń „Zamoyskiego” może zdecydować o części wydatków szkoły. Polega na tym, że dyrekcja szkoły oddaje do dyspozycji uczniów V LO część szkolnego budżetu. Dzięki temu każdy z Was będzie mógł samodzielnie zgłaszać propozycje projektów, a potem decydować w głosowaniu na co te pieniądze zostaną przeznaczone. Projekt może zgłosić uczeń lub grupa uczniów V LO. Projekt musi służyć rozwojowi szkoły i dotyczyć modernizacji  infrastruktury szkoły, wzbogacenia bazy dydaktycznej szkoły. Jego szacunkowy koszt nie może przekraczać  6000 zł. Autor lub autorzy projektu mogą wybrać sobie opiekuna projektu, czyli nauczyciela który będzie im pomagał. Zgłoszenie projektu odbywa się na załączonym wniosku do 12 stycznia 2018 roku w wersji elektronicznej na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub papierowej do  sekretariatu szkoły. Wniosek musi być poparty podpisami co najmniej 30 uczniów V LO. Z pewnością wykażecie się dużą kreatywnością i zaangażowaniem przy tworzeniu projektów Do oceny  merytorycznej i formalnej projektów zostanie powołana komisja do spraw Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego, w skład której wejdą: dyrektor szkoły, dwóch nauczycieli, zarząd samorządu uczniowskiego oraz zarząd rady rodziców. Projekty zgodne z wymaganiami  merytorycznymi i formalnymi zostaną  zamieszczone na stronie internetowej szkoły aby były dostępne dla wszystkich uczniów. Zwycięski projekt zostanie wyłoniony w wyniku głosowania powszechnego wśród uczniów, które odbędzie się 23 lutego 2018 roku

Projekt musi zawierać:

imię i nazwisko autora / autorów,

imię i nazwisko opiekuna projektu (jeżeli został wybrany),

tytuł projektu,

opis projektu,

szacunkowy koszt realizacji projektu,

korzyści z projektu dla społeczności V LO w Dąbrowie Górniczej,

podpis autora / podpisy autorów projektu,

podpisy co najmniej 30 uczniów V LO popierających projekt,

Projekt może zawierać inne materiały dotyczące projektu, które będą służyć opisowi jego zalet i korzyści. Prosimy o zapoznanie się z harmonogramem Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego, którego ideę poznaliście także podczas V edycji Akademii Wiedzy.